„Egyszerűen üzlet”

Vállalkozás Afrikában – Mire figyeljünk?

Hírek // 2016.02.15

startup.jpg

Az afrikai üzleti viszonyokban jártas szakemberek szerint egy induló vállalkozásnak néhány dolgot érdemes szem előtt tartania, ha szeretné növelni az esélyeit a földrész piacain. A kontinensen való megjelenés megtervezésénél, valamint végrehajtásánál különböző hátterű és profilú vállalkozások többé-kevésbé hasonló kihívásokkal néznek szembe, és gyakran ugyanazokat a hibákat követik el. A komplex afrikai üzleti világban az alábbi tanácsok segíthetik a sikeresebb működést:

- Első lépésként fontos megtalálni, hogy egy adott közösségnek mik az igényei, milyen megoldásra váró probléma van jelen, amire a rendelkezésre álló erőforrásainkból megoldást tudunk kínálni az embereknek. Nem érdemes tehát az adott piachoz kínálati alapon viszonyulni, mert ez nagyobb kockázatot és lassabb megtérülést eredményezhet. Helyette arra kell koncentrálni, mire van kereslet.

- Egy vállalkozás nem tekintheti Afrikát egy egységes piacként, sokkal inkább számos piac összességeként ajánlott kezelni. Ezek közül egy, maximum két, azonos régióban lévő országot érdemes megcélozni termékünkkel, illetve szolgáltatásunkkal. Ehhez meg kell találni az üzleti koncepciónknak leginkább megfelelő piacot, ami a kezdeti tapasztalatot és bevételt biztosítja majd, és lehetővé teszi a későbbi terjeszkedést.

- Fontos, hogy időt és energiát áldozzunk a magas potenciállal bíró, és alacsony kockázatot magában hordozó szektorok felkutatására. Ilyen kedvező párosítást nehéz találni, de bizony léteznek, és egy tapasztalat nélküli kezdő vállalkozásnak veszélyes lehet, ha ezzel nincs tisztában, mielőtt komoly pénzeket fektetne be. A nagyobb kockázatot jelentő ágazatoknál sokszor a korrupció és a bürokrácia jelent akadályt. A Világbank „Ease of Doing Business” indexe jó kiindulópont lehet, mely segít tájékozódni az egyes területekről.

- A stratégiai partnerek kiemelkedő jelentőséggel bírnak, és fontos, hogy már az elején ne egyedül vágjunk bele a piac meghódításába. Az ismeretlen környezetben elengedhetetlen az ilyen jellegű együttműködés, sokan mégse tulajdonítanak neki elegendő jelentőséget. A partnerek lehetnek kormányzati szervek, iparági egyesületek vagy más vállalkozások. A lényeg, hogy számukra is hasznos legyen az üzlet, és legalább annyit nyújtson nekik, amekkora segítséget mi várunk tőlük. Ezzel kapcsolatban konkrét tervekkel kell őket megkeresni, hogy világosan lássák, az üzleti stratégiánkban nekik milyen szerepük lenne, és miért érdemes ebben részt venniük. Általánosságban elmondható, hogy az afrikai gazdasági szereplők nyitottak ezekre a megkeresésekre.

- Sokan hajlamosak alábecsülni egy üzlet afrikai beindításának költségeit. Elengedhetetlen előzetesen felmérni a szükséges engedélyek, a fizetendő importvám, az adminisztráció és az alvállalkozók által támasztott költségeket. Ezek összességében könnyen lehet, hogy magasabb értéket mutatnak majd, mint azt sokan gondolják.

- A vállalkozás megtérülése nem feltétlenül valósul meg rövid idő alatt. Az első akadályok több vállalkozót elbizonytalanítanak, ahelyett, hogy lehetőséget látnának benne. A realitások szerint idő és pénz befektetésére van szükség, illetve türelemre a sikeres működéshez. A felmerülő negatív tényezők esetén pedig nem szabad megijedni a kihívástól, hiszen ezek megoldása is fejleszti a vállalkozó képességeit, üzleti gondolkodásmódját, mely későbbi sikerekhez segíthet majd hozzá.

Megosztás: